06 83 97 72 72          info@saskiawouterson.nl        

Laat jij als ondernemer geld liggen?

Voor wie denkt dat bewustwording en spiritualiteit niet belangrijk is bij het ondernemerschap, vergist zich en laat geld liggen. 

Ruim 24 jaar geleden werkte ik voor één van de bedrijven die als freelancer voor de Volkskrant advertentieruimten verkocht voor de accentpagina’s en de advertorialpagina ’s.  Het was leuk om te doen omdat iedere keer weer een ander thema centraal stond en we iedere keer andere bedrijven konden uitnodigen om mee te doen. Met veel bedrijven heb ik leuke gesprekken gehad. Eén van de gesprekken die ik mij nog goed kan herinneren was dat toen ik mij voorstelde aan de commercieel manager, hij vrolijk aangaf dat hij een Telegraaflezer was. Ik moest lachen en gaf aan dat dit natuurlijk ook een hele leuke krant is maar zijn doelgroep de Volkskrant leest. Dat hij meer zou bereiken wanneer hij aan de accentpagina van de Volkskrant meedoet. In die tijd was daar onderzoek naar gedaan. Hij gaf aan dat dit klopte en ging in op het aanbod. Binnen een bedrijf moet je dus niet alleen rekening houden met hoe jij zelf in elkaar zit maar ook hoe de mensen in elkaar zitten waarvan het de bedoeling is dat ze bij jou een product of dienst afnemen.  

In de periode dat internet nog niet voor iedereen toegankelijk was, hadden de meeste consumenten minder keuze m.b.t. waar ze iets konden kopen. Vaak ging men voor goede kwaliteit en zo goedkoop mogelijk. 

Tegenwoordig kunnen mensen vanwege het internet uit een veel ruimer aanbod kiezen. Vroeger kon men misschien kiezen uit 3 winkels die een vergelijkbaar aanbod hadden. Nu kunnen mensen misschien wel uit 300 winkels of meer kiezen met een vergelijkbaar aanbod. Als consument kun je dus gemakkelijk meer dan tien winkels vinden die qua kwaliteit, betrouwbaarheid, toegankelijkheid en prijs vergelijkbaar zijn. Als gevolg van deze luxe maken potentiële klanten extra afwegingen om voor een bepaald bedrijf te kiezen met het desbetreffende product of dienst. 

Als er twee winkels zijn met precies dezelfde kleding en prijs, naar welke ga je dan? Ga je dan naar het bedrijf dat alleen het product laat zien of naar het bedrijf dat uitlegt dat het een familiebedrijf is en dat een percentage van de winst afstaat aan een goed doel? 

Als je kan kiezen voor twee verschillende merken beschuit die het zelfde kosten, kies je mogelijk eerder voor de rol waarvan je weet dat deze minder suiker en zout bevat en beter voor je gezondheid is. Mogelijk dat je extra wil betalen als het product biologisch en/of Fairtrade is. Of misschien wil je als consument graag dat het product volledig uit Nederland komt omdat je denkt dat dit beter is voor het milieu en je de Nederlandse ondernemers hier mee steunt.   

Juist omdat de consument de luxe heeft om dankzij het internet uit heel veel vergelijkbare producten en diensten te kiezen, wordt het verhaal achter je product, je dienst en je bedrijf steeds belangrijker. Het verhaal er achter kan een doorslaggevende factor zijn om je product of dienst bij jouw bedrijf af te nemen i.p.v. bij de concurrent. Het is dus belangrijk om stil te staan bij welke waarden jouw bedrijf heeft, wat voor effect dat heeft op jouw product of dienst en hoe je dit naar buiten toe uitstraalt. Dit maakt dat bewustwording en spiritualiteit belangrijk is en een plek hoort te hebben binnen een bedrijf. Waardegedreven ondernemen, bindt niet alleen je personeel aan je bedrijf, maar ook je potentiële klanten en levert je dus meer winst op.

Wil je een keertje dat ik met je meekijk? Maak dan gerust vrijblijvend een afspraak.

Links:

Copyright: S. Wouterson